Ljud

Järnvågen och Ladbron

Ljud

0 av 5 stjärnor — (se recensioner)

Åtgärder

Lyssna så får du veta mer om Järnvågen och Ladbron

Beskrivning

Järnvågen och Ladbron

Varför ligger Arboga där det ligger? Ett svar på frågan finns där du står nu, vid stadens gamla hamn, Ladbron, lastbron. Namnet påminner om medeltidens tyska inflytande i Arboga (ty. laden = last, lasta). Ladbron i Arboga blev Mälarens västligaste hamn. Längre västerut gick inte att segla. Det andra svaret på frågan är järnet. Från Linde och Noraskogs bergslag forslades järnet på vintervägar ned till Arboga och lastades ombord av järnbärarna för vidare transport till Stockholm. Under medeltiden och senare under 1500-talet kunde Arbogaskutorna trafikera även Lübeck och andra Östersjöhamnar, men efter 1614 blev Stockholm slutdestination för Arboga och andra s.k. uppstäder. Arboga hade 24 egna skutor och skepparna var organiserade i det mäktiga skeppareskrået. I staden fanns också ett antal speljakter (passagerarfartyg), postjakter och andra mindre båtar. Järnutförseln var en stor inkomstkälla för staden, och därför vägdes järnet innan det bars ombord. Järntorget kom till på 1600-talet när klostrets alla byggnader förutom kyrkan var borta . Gråbröderna kördes ju iväg omedelbart efter reformationsriksdagen i Västerås 1527. Klostrets övriga byggnader, munkarnas sovsal, sammanträdessalen, skolan, bastun och så vidare var ju träbyggnader och började snart förfalla. Den järnvåg du ser är en kopia av järnvågen från 1800-talet. När skutorna återvände från Stockholm var de lastade med salt, kryddor och allehanda varor som behövdes. 1629 började Hjälmare kanal byggas mellan Hjälmaren och Arbogaån. Den pådrivande kraften bakom kanalbygget var Örebro, och när kanalen var klar 1639 var Örebroskutorna inte längre instängda i Hjälmaren utan kunde transportera järn från bruken i Värmland och Närke. För Arbogas del betydde det en tillbakagång när Örebroskutorna seglade Arboga förbi. Arbogaprästen Jacob Lohman befarade till och med att Arboga skulle förvandlas till ”en torparelik bondeby” om inget radikalt hände. Det röda hamnmagasinet hundra meter västerut är en kvarleva från tiden när hamnen ännu låg här vid Ladbron. När järnvägen kom till Arboga 1857 flyttades hamnen några hundra meter österut. Samtidigt anlades de båda gator som går parallellt med ån: Strandvägen och Hamngatan. När herrskapsfolket anlände till Arboga med tåg eller ångbåt skulle de känna att de hade kommit till en modern och framåt stad, så långt ifrån en torparelik bondeby som tänkas kunde! /

Res hit med kollektivtrafik

Aktiviteter och faciliteter

  • Ljud Ljud

Kontakt

Adress

Arboga turistbyrå Tel: 0589-87151 Epost: turistinfo@arboga.se

E-postadress

Ulf Johansson

ulf.johansson@arboga.se

Frågor och svar

Ställ en fråga till andra Naturkartan-användare.

Recensioner

Naturkartan

Naturkartan

Öppna detta i appen